kranten


Digitale edities dragen flink bij aan bereik van dagbladen

Op een gemiddelde dag leest ruim een miljoen dertienplussers één of meer digitale edities van de krant. Dat blijkt uit nieuwe bereikscijfers van NMO NPMM 2024 over Q3. In het weekend loopt het bereik van de digitale kranten op tot 1,3 miljoen.


The New York Times zet AI in: innovatie of controverse?

De New York Times heeft officieel groen licht gegeven voor het gebruik van kunstmatige intelligentie binnen haar redactionele en productieteams. Volgens de krant kunnen interne AI-tools in de toekomst bijdragen aan het schrijven van sociale mediaposts, SEO-vriendelijke koppen en zelfs codes.


Raad van State heeft flinke kritiek op btw-verhoging voor kranten

De Raad van State heeft stevige kritiek op de voorgenomen btw-verhoging en kraakt opvallend kritische noten over de maatregel, ook daar waar die gaat over de verhoging van de btw op kranten. Dat is te lezen in het ‘Nader rapport wetsvoorstel Belastingplan 2025’ dat op Prinsjesdag is gepubliceerd.


Digitale editie van de krant bereikt dagelijks ruim een miljoen lezers

Het lezen van de digitale editie van de krant heeft een grote vlucht genomen. Van de 4,6 miljoen dagelijkse krantenlezers leest inmiddels ruim een kwart de digitale kopie van de krant. Dat blijkt uit NMO Print & Merken Monitor 2023-IV, waarin naast de gedrukte krant nu ook het bereik van de digitale editie van de krant is opgenomen.


Meer dan kwart Nederlanders leest dagelijks gedrukte krant

Op een gemiddelde dag lezen ruim 4 miljoen dertienplussers een of meer gedrukte kranten. De websites en apps van deze titels houden dagelijks 5,7 miljoen nieuwsvolgers op de hoogte. Zo blijkt uit het Nationaal Media Onderzoek.