digital publishing


Hoe presenteer je het digitale boek in een fysieke ruimte?

Onlangs is een samenwerkingsproject gestart van de KB, de nationale bibliotheek met drie onderwijsafdelingen van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (KABK). Deze samenwerking is onderdeel van het EU-project Open Digital Libraries, waarbij het zichtbaarder en vindbaarder maken van digitale collectie centraal staat.


GAU publiceert gids over toegankelijkheid digitale media

Check dit! is een gids met tips en praktische voorbeelden om de toegankelijkheid van digitale producten te controleren. Deze gids geeft een indruk van wat wel en wat niet mogelijk is op het gebied van digitale toegankelijkheid. Voor een gebruiker met een beperking is toegankelijkheid echter serieuze aangelegenheid. Check dit! helpt uitgevers om hen ook serieus te benaderen.


Een einde aan de Apple- en Googlebelasting voor in-app aankopen?

Apple gaat in de loop van 2022 toestaan dat gebruikers van lees-apps via een link in een app direct bij de maker van de app een aankoop doen, bijvoorbeeld een abonnement afsluiten. Dit is het gevolg van Japans mededingingsonderzoek en Zuid-Koreaanse wetgeving, en de dreiging van lopend onderzoek in Europa en de VS. In-app aankopen worden hierdoor makkelijker en waarschijnlijk iets goedkoper. Althans, voor reader-apps.


Legible opent browser-based lees- en publicatieplatform

Legible.com uit Vancouver is een nieuw publicatieplatform dat is ontworpen voor mobiel gebruik. Je hoeft geen specifieke software te installeren om er gebruik van te maken: het draait in de browser. Klanten kunnen er boeken kopen maar ook via een abonnementensysteem lenen. Uitgevers die hun titels zo breed mogelijk willen verspreiden (met name in landen met lage gemiddelde inkomens), maar toch uit de kosten willen komen kunnen een sponsor inschakelen. Ten slotte wordt er ook advertentieruimte verkocht.


Publieke Omroep wint prijzen in categorie 'Content' bij Dutch Digital Awards

Bij de uitreiking van de Dutch Digital Awards viel de publieke omroep twee keer in de prijzen. In de categorie Content gingen de Gouden en Zilveren Award naar respectievelijk de voor Instagram en YouTube gemaakte jeugdserie Oorlog-stories (EO) en het door de NTR gehoste platform NPO Kennis. De Dutch Interactive Awards (DIA) zijn de vakprijzen voor het beste interactieve online werk van Nederlandse makelij. De awards worden sinds 2010 jaarlijks uitgereikt.


Nuttige toepassing van NFT: het handelsplatform van Bookwire

De afgelopen weken hebben we hier op inct een paar keer aandacht besteed aan NFT: de op blockchain-techniek gebaseerde methode om digitale werken als uniek te registreren. Naast een aantal spectaculaire, maar weinig nuttige toepassingen zijn er ook tal van praktische toepassingen die gebaseerd zijn op deze techniek. Een veelbelovende is de marktplaats die Bookwire wil opzetten.


8 Internationale nieuwsmedia nemen deel aan programma rondom digitale abonnementen

Google,The International News Media Association (INMA), en FT Strategies zijn een programma gestart in het kader van Google News Initiative rondom digitale abonnementen: van werving tot conversie tot retentie. Acht internationale nieuwsmedia doen mee. Er is geen Nederlandse partij betrokken bij dit programma.