digital publishing


Newsroomie.com biedt contentmakers en merken hun eigen platform

Newsroomie.com is een nieuw contentplatform waarmee contentmakers en merken content kunnen creëren en in eigen hun stijl kunnen verspreiden via web, app, e-mail, pushberichten en sociale media. Ondertussen leren ze dankzij newsroomie.com de doelgroep beter kennen, waardoor ze die doelgroep steeds beter en persoonlijker kunnen bereiken. De eerste partijen maken inmiddels met succes gebruik van het platform.


Pearson stopt met papieren lesboek

Pearson, de grootste educatieve uitgeverij ter wereld, is van plan om al haar lesboeken ‘digital first’ te maken. Op termijn wil ze zelfs helemaal stoppen met papier. De eerste stappen worden nu in de VS gezet: studenten kunnen hun fysieke boeken huren, maar die worden wel minder dan eens per drie jaar vaak bijgewerkt.


FTM maakt bezwaar tegen wetsontwerp btw-tarief

Follow The Money (FTM) heeft het ministerie van Financiën in een brief laten weten welke bezwaren ze heeft tegen het wetsvoorstel ePublicaties. Daarin wordt geregeld welke digitale publicaties per 1 januari 2020 het lage btw-tarief mogen rekenen en welke niet. FTM vreest dat alleen digitale nevenproducten van papieren uitgaven in de lage categorie gaan vallen. Digital only zou onder het hoge tarief blijven vallen, waarmee het een innovatie belemmerende belasting wordt.


Persgroep breidt experiment verrijkte nieuws-app uit

Volkskrant Editie is een mengvorm tussen digitale krant en website. Het experiment is nu bijna een jaar oud. Binnenkort krijgen ook zusterkranten Trouw en De Morgen (uit Vlaanderen) hun eigen Editie. Maar dat betekent niet dat het experimenteren nu voorbij is. Dat zegt chef digitaal van de Volkskrant Kustaw Bessems tegen SvdJ.