digital publishing


De Ondernemer brengt continu audionieuws dankzij robotstem

De Ondernemer verstuurde eerder een virtueel gesproken nieuwsbrief, nu biedt het op de site 24/7 updates met het laatste ondernemersnieuws aan, die dankzij text to speech-technologie ook meteen te beluisteren zijn.


Shoeby start contentplatform voor subculturen

Modeketen Shoeby lanceert samen met N=Content ‘Dare to be you’, een contentserie die mensen uitlicht die voor zichzelf een veilige plek hebben gecreëerd binnen een subcultuur. Gemene deler is hun eigenheid en uitgesproken kledingstijl. Met deze serie wil Shoeby mensen inspireren om hun eigen stijl te ontdekken waarbij niet de catwalk, maar de straat een bron van inspiratie is.


Schoolsupport zet in op verdere groei met overname van de Bareka Rekentoetsen

De relatief kleine uitgeverij Schoolsupport is groot in additionele leermiddelen en remediërende oplossingen. De afgelopen jaren heeft de uitgeverij het portfolio gestaag uitgebreid met de overnames van Ars Scribendi (2011), Documentatiecentrum (2017, Noordhoff Uitgevers), Kits & Klapkrant (2020, Van de Eenhoorn) en recentelijk met de Bareka Rekentoetsen (2021, Bareka). Een openhartig gesprek met Simon van der Sluijs, directeur en ontwikkelaar, over de groeistrategie, de rol van technologie en over de kansen in de markt.


Joris Bouman (Digital Enterprises): ‘Digitaal gaat over slagkracht’

Joris Bouman (45) werkt al 25 jaar in online publishing en is nu commercieel directeur bij Digital Enterprises. Wellicht dat er niet direct een belletje gaat rinkelen, maar dat is het bedrijf dat Voetbal International heeft overgenomen en het ook winstgevend heeft gemaakt. Tijdens het gesprek met Bouman kwamen er zoveel prikkelende uitspraken langs dat onderstaand interview slechts een bloemlezing daaruit kan zijn. Het belooft wat voor zijn bijdrage aan inct.spiratie op 24 november.


Mind.You: Psychologie Magazine gaat de zakelijke markt op

Psychologie Magazine is Mind.You gestart, een leer- en inspiratieplatform dat de fysieke en mentale vitaliteit van medewerkers wil vergroten. Daarmee richt de titel zich nadrukkelijk op de zakelijke markt.


Ziff Davis is weer een zelfstandige uitgeverij

De Amerikaanse uitgeverij Ziff Davis heeft zich losgemaakt van het deel dat cloud-services aanbood. Het bedrijf dat begon als maker van publieksbladen en zich ontwikkelde tot een van de belangrijkste uitgevers op het gebied van digitale diensten voor de B2B-sector kan zich weer concentreren op uitgeefdiensten.  


Een gouden kans om het digitale portfolio te versterken

Dat corona tot veel ellende in de uitgeefsector heeft geleid, hoeft geen betoog. Maar het heeft ook vernieuwingsprocessen in gang gezet of versneld. Zoals bij de educatieve uitgeverij Convoy, die nu een geïntegreerd platform heeft waarop alle theorie en oefeningen zijn verzameld, de leerlingen hun cursussen volgen en ook de docenten en auteurs hun werk doen.


Hoe presenteer je het digitale boek in een fysieke ruimte?

Onlangs is een samenwerkingsproject gestart van de KB, de nationale bibliotheek met drie onderwijsafdelingen van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, Den Haag (KABK). Deze samenwerking is onderdeel van het EU-project Open Digital Libraries, waarbij het zichtbaarder en vindbaarder maken van digitale collectie centraal staat.