digital publishing


8 Internationale nieuwsmedia nemen deel aan programma rondom digitale abonnementen

Google,The International News Media Association (INMA), en FT Strategies zijn een programma gestart in het kader van Google News Initiative rondom digitale abonnementen: van werving tot conversie tot retentie. Acht internationale nieuwsmedia doen mee. Er is geen Nederlandse partij betrokken bij dit programma.


Engelstalige versie The Correspondent stopt ermee

Het internationale avontuur van De correspondent is ten einde. Het aantal abonnees dat verlengd heeft viel tegen en er was veel verloop. Per 1 januari worden de activiteiten gestaakt. De Nederlandse versie gaat wel gewoon door.


Digitale platforms bezorgen dagbladen het meeste bereik

Dagbladen bereiken met hun sites en apps beduidend meer lezers dan met de papieren versie. Gemiddeld voegen de digitale kanalen maandelijks 60 procent toe aan het bereik van de dagbladtitels. Dat blijkt uit NOM Mediamerken 2020-III.


Consumenten staan open voor reclame op websites en apps

Tweederde van de consumenten staan open voor online reclame op websites en apps die zij vertrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van Sapio Research onder 10.000 consumenten in Europa en de VS. Nieuwe mediaconsumptiepatronen bieden kansen voor uitgevers.


Lokale krant in Het Gooi introduceert betaalmuur

Het NaarderNieuws, BussumsNieuws en MuiderNieuws kennen sinds gisteren ‘Extra’; een nieuwe, digitale tak waarmee uitgeverij Enter Media in Weesp en Hilversum al succesvol is. Lezers kunnen een lidmaatschap afsluiten waarmee men toegang krijgt tot alle Extra-artikelen uit de regio.


Luisterboeken en de nieuwe LPF standaard

Eindelijk! 25 jaar na de oprichting van Audible, 14 jaar na de oprichting van Luisterrijk en 13 jaar nadat de EPUB-standaard voor e-books werd vastgesteld is er eindelijk een distributiestandaard voor luisterboeken. In dit artikel gaan we in op deze W3C-luisterboekstandaard en het bijbehorende Lightweight Packaging Format (LPF).