digital publishing


Content die geschikt moet zijn voor alle platformen vraagt om gestructureerde workflow-ondersteuning

Steeds meer uitgevers stemmen hun titels af op community’s en presenteren zich als merk, terwijl merken steeds meer een beetje uitgever worden. Digitale transformatie is hierbij voor zowel uitgevers als merken een flinke uitdaging. Via een heel scala aan on- en offline kanalen communiceren ze met attractieve visuele en tekstuele content met hun doelgroep of community. Het beheren van al die verschillende contentstromen is dan soms wel een uitdaging.


Digitale leermiddelen: Privacyconvenant 4.0 klaar voor gebruik

April 2022 is versie 4.0 van het Privacyconvenant gepubliceerd. Het Privacyconvenant helpt scholen bij het maken van afspraken over privacy met leveranciers van digitale leermiddelen, toetsen en andere educatieve software. In de nieuwe versie zijn inzichten en jurisprudentie rondom de AVG verwerkt.


Edu Suite versnelt digitalisering educatieve uitgeverijen

Veel educatieve uitgeverijen worstelen nog met de digitalisering van hun materiaal. Standaardoplossingen sluiten vaak niet voldoende aan bij het lesmateriaal, wat leidt tot veel handmatig werk. Een eigen platform ontwikkelen is volgens Marco ter Voorde, Business Developer van Edu-Suite voorveel uitgeverijen een te grote uitdaging. Daarom beveelt hij Edu Suite aan.”


Verrassende literair-digitale projecten bij Literatuur op het scherm

Het project Literatuur op het scherm van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds heeft ook dit jaar weer vier werkende prototypes van vernieuwende digitaal-literaire publicaties opgeleverd. Of zijn het geen publicaties maar projecten? Of interactieve gedichten? Ze slagen er in ieder geval de grenzen van de media flink op te rekken. Maar bovenal zijn ze inspirerend.


New York Times koop populaire spelletje Wordle

Het populaire spelletje Wordle, een engelstalige variant op Lingo, is gekocht door de New York Times. Het exacte aankoopbedrag is niet bekend gemaakt, maar bronnen melden dat het een bedrag van een paar miljoen is. De aankoop van het digitale spelletje past binnen de strategie van de New York Times om in 2025 10 miljoen digitale abonnees te hebben.


Trends in Digitale Media 2021: Effect coronavirus op mediagebruik houdt aan in 2021

De hoge mate van digitale mediaconsumptie die in 2020 door de uitbraak van het coronavirus is ontstaan houdt ook in 2021 aan. Vooral het gebruik van social media, (video)bellen, chatten en appen is sinds de start van de pandemie toegenomen. Het lijkt dan ook een structureel onderdeel te zijn geworden van het dagelijks leven in Nederland. Dit en meer blijkt allemaal uit het onderzoek ‘Trends in Digitale Media’ dat onderzoeksbureau GfK jaarlijks uitvoert onder Nederlandse internetgebruikers.


Extra eisen aan apps en games voor kinderen en jongeren

Dat apps en games die op kinderen gericht zijn aan strengere eisen moeten voldoen dan apps en games die voor volwassenen bedoeld zijn, ligt voor de hand. Wij denken niet dat inct.lezers opzettelijk kinderen en jongeren misleiden, maar een vergissing is zo gemaakt. Daarom zetten we de aandachtspunten op een rij.