digitaal lezen


Amazon lanceert Kindle Vella: verhalen lezen in afleveringen op je mobiel

Amazon heeft Kindle Vella gelanceerd, een mobile-first, interactieve tool om vervolgverhalen te kunnen lezen. Bij de lancering zijn er inmiddels meer dan 1000 verhalen met meer dan 10.000 episodes beschikbaar. Auteurs kunnen via de KDP-self publishing tool zelf hun afleveringen beschikbaar maken.


Digitale zomerleescampagne voor de jeugd gelanceerd

Het afgelopen jaar zijn jongeren vanwege corona anders gaan lezen. Door bibliotheeksluitingen en afstandsonderwijs leende de jeugd tot 18 jaar 29% minder fysieke bibliotheekboeken. Het aantal e-book- en luisterboekuitleningen werd echter meer dan verdubbeld. Om het online lezen en luisteren te blijven stimuleren, lanceerde demissionair minister Van Engelshoven de zomerleescampagne Boek ’n Trip van Jeugdbibliotheek.nl (onderdeel van de KB).


Onderzoek: het digitale mediagebruik van de boeklezers

Het jaarlijkse GfK-onderzoek Trends in Digitale Media inventariseert het bezit en gebruik van digitale media-apparaten onder alle Nederlanders. Op verzoek van KVB Boekwerk heeft GfK extra data opgeleverd die gaan over het digitale mediagebruik van boeklezers. Hier leest u de uitkomsten van de extra analyse door KVB Boekwerk.


Bookchoice publiceert exclusieve thriller van Noortje Brink

Leden van Bookchoice krijgen vanaf april elke twee weken toegang tot een exclusief verhaal van thrillerauteur Noortje Brink. Het boek, speciaal geschreven voor de e-book en luisterboekendienst, bestaat uit zes delen en wordt aangeboden naast de acht boeken uit de maandselectie.


Immer: ‘Wij maken geen slap aftreksel van het papieren boek’

Het is een zonnige dag als ik voor het Hooghiemstra-gebouw in Utrecht sta. Hierbinnen bruist het volgens de website van ‘creatieve studio's, professionele bureaus, éénpitters en maakateliers.’ Ik ga op bezoek bij Immer, één van de drie deelnemers aan Renew the Book die de shortlist heeft gehaald. Niels ’t Hooft vertelt het verhaal van het ontstaan van startup Immer, waarmee hij de literaire wereld van veel-lezers, niet-lezers en ‘alles daartussenin’ gaat veranderen. ‘Wij gaan van digitaal lezen een nieuw medium maken.’


Online bereik magazines groeit sterk

Door de corona-epidemie is het gebruik van online het afgelopen jaar sterk gestegen. De mediaconsument bleek, naast een sterke behoefte aan informatie over de pandemie, ook behoefte aan tips op het gebied van gezondheid, bewegen, voeding en recreëren te hebben. Dit is terug te zien in de stijgende bereikscijfers voor magazinemerken.


Medium Corp. koopt sociaal e-bookplatform Glose

Medium Corp., een selfpublishing-platform dat is opgezet door Ev Williams, een van de oprichters van Twitter, heeft voor een onbekend bedrag de Franse e-book startup Glose gekocht. Glose verenigt meer dan een miljoen lezers in tweehonderd landen. Het verspreidt e-books en luisterboeken van grote internationale uitgevers.


eBook.nl publiceert lijst top 100 best verkochte ebooks 2020

eBook.nl, al sinds 2000 actief als ebook-webshop in Nederland, publiceert de top 100 best verkochte ebooks in de webshop. De lijst wordt aangevoerd door Lucinda Riley met Zon. Riley staat ook nog met 7 andere titels in de top 100, waaronder De vlinderkamer en De zilverboom.