Jaarverslag Commissariaat voor de Media 2022: Media in beweging
Het Commissariaat voor de Media heeft haar jaarverslag over 2022 gepubliceerd . Een rode draad in het verslag is het veranderende medialandschap. Het jaar verslag is hier te downloaden
Het Commissariaat voor de Media heeft haar jaarverslag over 2022 gepubliceerd . Een rode draad in het verslag is het veranderende medialandschap. Het jaar verslag is hier te downloaden
Uit de nieuwe publicaties Mediamonitor 2022 en Televisieaanbod en kijkgedrag 2022 van het Commissariaat voor de Media komen de volgende relevante ontwikkelingen naar boven:
Om het publieke mediabestel te behouden, moet het in transitie. Voor de hele sector geldt de opdracht om gezamenlijk te onderzoeken wat nodig is om het bestel toekomstbestendig te maken. Langer wachten of slechts oplappen van onderdelen is geen optie meer. Dat is de conclusie die het Commissariaat voor de Media trekt in zijn reflectie Kijk samen verder!
Het medialandschap blijft voortdurend veranderen. In 2021 heeft het Commissariaat voor de Media een nieuwe bestuurlijke en organisatorische basis gelegd om in dit bewegende speelveld zijn taak als toezichthouder te kunnen vervullen. Zo kan het Commissariaat nu en in de toekomst doelgericht en flexibel bijdragen aan het behoud van een onafhankelijk, pluriform, toegankelijk en veilig media-aanbod. Met het jaarverslag wordt inzicht gegeven in de activiteiten en behaalde resultaten, inclusief de jaarrekening.
Het Digital News Report Nederland 2022 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism heeft het CvdM het onderzoek begin 2022 voor de vijfde keer uitgevoerd. Vlak voordat Rusland op 24 februari 2022 Oekraïne binnenviel. Korte conclusie: Vertrouwen in nieuws iets gedaald, vertrouwen in nieuwsmerken blijft stabiel. Het rapport is hier te lezen/downloaden
Met het jaarverslag geeft CvdM inzicht in de activiteiten en behaalde resultaten, inclusief de jaarrekening. In 2020 lag het accent van het toezicht op de wijziging van de Mediawet door de implementatie van de herziene Europese Richtlijn audiovisuele mediadiensten, de voorbereiding op een nieuwe vijfjarige concessieperiode voor de landelijke publieke omroepen en onderzoek naar de redactiestatuten.
Demissionair minister Arie Slob heeft Peter Eijsvoogel en Steven Flipse benoemd tot commissaris bij het Commissariaat voor de Media. De benoeming is op 1 maart 2021 ingegaan en eindigt over vijf jaar.
Het Commissariaat doet mee aan de KvK Business Challenge. Nu hun toezichtveld in toenemende mate groeit, zijn zij op zoek naar innovatieve oplossingen om het toezicht op de audiovisuele media verder te verbeteren. De KvK Business Challenge brengt corporates en mkb/zzp-ondernemers online én fysiek met elkaar in contact om samen innovatieve, nieuwe business te ontwikkelen.