Taalklasse: het nieuwe Lezen en Schrijven dat kinderen inspireert
Met hun nieuwe Leerlijn Lezen en Schrijven willen Annemiek Neefjes en Eric Razenberg kinderen inspireren om te lezen en te schrijven uit plezier, niet omdat het verplicht is.
Met hun nieuwe Leerlijn Lezen en Schrijven willen Annemiek Neefjes en Eric Razenberg kinderen inspireren om te lezen en te schrijven uit plezier, niet omdat het verplicht is.
Tijdens de 32e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd organiseerden een recordaantal van 3.648 scholen een lokale ronde.
Het leesonderwijs in Nederland staat onder druk: leesvaardigheid en -plezier zijn de afgelopen jaren sterk afgenomen, met zorgwekkende cijfers tot gevolg. Maar leerkracht Anne Steenhoff (28) bewijst dat het anders kan.
Ruim 2100 scholen krijgen met ingang van dit schooljaar extra ondersteuning voor het verbeteren van lezen, schrijven en rekenen. Met deze subsidieronde worden 650.000 leerlingen geholpen.
Minister Wiersma van Primair en Voortgezet onderwijs heeft op 12 mei de Tweede Kamer geïnformeerd over het masterplan basisvaardigheden. Het masterplan heeft als doel om basisvaardigheden, waaronder taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid, aantoonbaar te verbeteren in de voor- en vroegschoolse educatie, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
De samenwerking tussen bibliotheken en basis- en middelbare scholen wordt steeds hechter. Dat blijkt uit twee onderzoeken van de KB over het schooljaar 2020-2021. De onderzoeken zijn uitgevoerd via de Bibliotheekmonitor. De onderzoeken laten zien dat bibliotheken ook in het afgelopen schooljaar hun band met het onderwijs verstevigden. Dat lukte ondanks de maatregelen rondom het coronavirus, die ervoor zorgden dat zowel bibliotheken als scholen maar beperkt open waren.
De ingrediënten voor effectief leesonderwijs zijn bekend. Waarom hebben kinderen en jongeren dan toch moeite met verdiepend lezen? Uit onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat leraren vooral zelf een activerende leesles moeten samenstellen door de succesvolle elementen uit leesmethodes te combineren met andere activiteiten en didactisch handelen. School en leesbevorderingsinstanties, zoals bibliotheken en Stichting Lezen, moeten voor de randvoorwaarden zorgen.
De relatief kleine uitgeverij Schoolsupport is groot in additionele leermiddelen en remediërende oplossingen. De afgelopen jaren heeft de uitgeverij het portfolio gestaag uitgebreid met de overnames van Ars Scribendi (2011), Documentatiecentrum (2017, Noordhoff Uitgevers), Kits & Klapkrant (2020, Van de Eenhoorn) en recentelijk met de Bareka Rekentoetsen (2021, Bareka). Een openhartig gesprek met Simon van der Sluijs, directeur en ontwikkelaar, over de groeistrategie, de rol van technologie en over de kansen in de markt.