basisonderwiijs


Digitale varianten van bestaande leesmethoden: didactische en economische meerwaarde

Stichting Lezen heeft onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van leesbevordering in het basisonderwijs. In het onderzoeksrapport (2019) zijn ook interviews opgenomen met onderwijsprofessionals. De interviews geven een alarmerend inkijkje in de praktijk van leesbevordering. Maar uit de interviews valt ook te herleiden waar kansen liggen voor uitgevers om bestaande leesmethoden waardevoller te maken.


De weg naar waardevol basisonderwijs: klassikaal én digitaal onderwijs

Op 8 juni heeft Nederland de periode afgesloten van noodgedwongen afstandsbasisonderwijs. In deze periode is er een schat aan ervaring opgedaan met het gebruik van digitale leermiddelen en met het digitale onderwijs op afstand. Toonzettende educatieve uitgevers geven aan dat de noodzaak en de technologie aanwezig zijn om digitaal onderwijs naar een hoger plan te tillen. Hoe kunnen uitgevers het basisonderwijs waardevoller maken?


Moet het lesmateriaal op de schop nu zelfstandig digitaal leren gewoon is geworden?

Het einde van het noodgedwongen lesgeven-op-afstand komt in zicht. Een periode waarin leerkrachten hun weg zochten om ouders en leerlingen te begeleiden bij het leren-op-afstand. Nu het stof neerdaalt, dringt de vraag zich op of de coronacrisis leidt tot een doorbraak in het zelfstandig digitaal leren. Wordt dit de oplossing voor de druk op het basisonderwijs? En moet het lesmateriaal meeveranderen als het onderwijs verandert?


Uitgeverijen, PO-raad, OCW en SLO helpen bij thuisonderwijs

Scholen die nu thuisonderwijs verzorgen doen dat doorgaans voor het eerst. Daarom hebben de educatieve uitgeverijen, PO-raad, het ministerie van OCW en SLO gezamenlijk handvatten ontwikkeld voor scholen in het primair onderwijs die daar behoefte aan hebben.


Hoe houden we leerlingen op afstand bij de les?

De scholen zijn dicht. Thuis proberen ouders – zo goed en zo kwaad als het gaat – kinderen te begeleiden bij het leren-op-afstand. Uit een belrondje blijkt dat de noodgedwongen overstap naar lesgeven-op-afstand een aantal interessante veranderingen teweegbrengt voor ouders en traditionele partijen in het onderwijsdomein.


Faqta houdt kinderen ’s middags lekker bezig

Leerplatform Faqta biedt een compleet middagprogramma waarin kinderen zelf op ontdekkingstocht kunnen gaan in hun eigen omgeving. Na het online volgen van de kernvakken in de ochtend, bieden de programma’s van Faqta ondersteuning voor kinderen, ouders en leerkrachten in het basisonderwijs. Hiermee komen de makers van Faqta leraren en ouders tegemoet in deze lastige tijd waarin het klaslokaal is vervangen door de huiskamer.