basisonderwiijs


Minister Wiersma presenteert masterplan basisvaardigheden

Minister Wiersma van Primair en Voortgezet onderwijs heeft op 12 mei de Tweede Kamer geïnformeerd over het masterplan basisvaardigheden. Het masterplan heeft als doel om basisvaardigheden, waaronder taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid, aantoonbaar te verbeteren in de voor- en vroegschoolse educatie, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.


Bibliotheken en scholen werken steeds nauwer samen

De samenwerking tussen bibliotheken en basis- en middelbare scholen wordt steeds hechter. Dat blijkt uit twee onderzoeken van de KB over het schooljaar 2020-2021. De onderzoeken zijn uitgevoerd via de Bibliotheekmonitor. De onderzoeken laten zien dat bibliotheken ook in het afgelopen schooljaar hun band met het onderwijs verstevigden. Dat lukte ondanks de maatregelen rondom het coronavirus, die ervoor zorgden dat zowel bibliotheken als scholen maar beperkt open waren.


Onderzoek Universiteit Leiden bevestigt noodzaak integrale aanpak leesonderwijs

De ingrediënten voor effectief leesonderwijs zijn bekend. Waarom hebben kinderen en jongeren dan toch moeite met verdiepend lezen? Uit onderzoek van de Universiteit Leiden blijkt dat leraren vooral zelf een activerende leesles moeten samenstellen door de succesvolle elementen uit leesmethodes te combineren met andere activiteiten en didactisch handelen. School en leesbevorderingsinstanties, zoals bibliotheken en Stichting Lezen, moeten voor de randvoorwaarden zorgen.


Schoolsupport zet in op verdere groei met overname van de Bareka Rekentoetsen

De relatief kleine uitgeverij Schoolsupport is groot in additionele leermiddelen en remediërende oplossingen. De afgelopen jaren heeft de uitgeverij het portfolio gestaag uitgebreid met de overnames van Ars Scribendi (2011), Documentatiecentrum (2017, Noordhoff Uitgevers), Kits & Klapkrant (2020, Van de Eenhoorn) en recentelijk met de Bareka Rekentoetsen (2021, Bareka). Een openhartig gesprek met Simon van der Sluijs, directeur en ontwikkelaar, over de groeistrategie, de rol van technologie en over de kansen in de markt.


Digitale varianten van bestaande leesmethoden: didactische en economische meerwaarde

Stichting Lezen heeft onderzoek laten uitvoeren naar de stand van zaken van leesbevordering in het basisonderwijs. In het onderzoeksrapport (2019) zijn ook interviews opgenomen met onderwijsprofessionals. De interviews geven een alarmerend inkijkje in de praktijk van leesbevordering. Maar uit de interviews valt ook te herleiden waar kansen liggen voor uitgevers om bestaande leesmethoden waardevoller te maken.


Terug naar de basis: Actief Leren Lezen

De onafhankelijke educatieve uitgeverij Kluitman Educatief brengt met Actief Leren Lezen (2017) een vernieuwende leesmethode op de markt voor groep 3 en 4. Volgens de uitgeverij brengt de methode het leesplezier onder kinderen weer terug en kan het de laaggeletterdheid terugdringen.