advertising


De trage evolutie van gericht adverteren

Het einde van het (third party) cookie is al heel wat keren aangekondigd, ook hier. De opvolgers – methoden die het mogelijk zouden maken om bezoekers heel persoonlijk te benaderen, zonder hun privacy te schenden – zijn alom gepresenteerd, ook hier. Doordat er nog niets definitief is, lijkt er geen ontwikkeling in te zitten, maar er zit nog van alles in het vat. Het is alleen in de praktijk niet zo eenvoudig om privacy écht met personalisatie te combineren


41,7 miljoen audioreclame in eerste kwartaal 2022

In de eerste drie maanden van dit jaar investeerden adverteerders 41,7 miljoen euro in audioreclame, 15,7% meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers die Audify over de netto radioreclame-omzet van het eerste kwartaal van 2022 heeft gepubliceerd.


Tweakers stopt met third party cookies

Over enkele weken stapt tech-site Tweakers over op een nieuw advertentiesysteem dat (bijna) geen third party cookies meer plaatst. Voor een paar partijen, zoals YouTube, blijft het mogelijk om een cookie te plaatsen, maar daarover beslist de gebruikers zelf. Hiermee is Tweakers een voorloper in het DPG-concern.


Digital Advertising groeide in 2021 met 34%

De digital-advertisingbestedingen zijn in 2021 met 34 procent gegroeid, nog meer dan verwacht. In totaal besteedden adverteerders ruim 3,1 miljard euro aan digitale advertenties. Naast een aanhoudende groei van search advertising (+33 procent) laat de Online Ad Spend Study 2021, die Deloitte in opdracht van VIA uitvoerde, vooral een sterk herstel zien van Digital Out of Home (+50 procent) en een sterke opmars van Digital Audio (+79 procent).


NRC Media lanceert 'Audiohuis Podcastnetwerk'

NRC Media introduceert deze week het Audiohuis Podcastnetwerk. Dit netwerk biedt adverteerders posities aan rond de podcasts van NRC zelf, maar ook rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken en het internationale Podwave.


Adverteren in audio bereikt recordhoogte

De audioreclamebestedingen in 2021 bedragen 209,5 miljoen euro, een stijging van 23,4% ten opzichte van 2020. De audioreclamemarkt is de pandemiegevolgen van 2020 volledig te boven, de bestedingen zijn zelfs hoger dan het voorgaande recordjaar 2019. Adverteerders investeren meer in alle audiovormen: spot, branded content en digitale audio. 


DPG Media rolt als eerste uitgever Garm Brand Suitability Targeting uit

De Global Alliance for Responsible Media (GARM) heeft een raamwerk ontwikkeld dat merken, bureaus en uitgevers in staat stelt een eenduidig gesprek te voeren over niet alleen wat brand safe is, maar ook wat brand suitable is. Door deze meer genuanceerde aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met de unieke gevoeligheden en waarden van elk merk, worden minder sites en artikelen onbedoeld geblokkeerd. Dit betekent meer kwalitatief bereik en betere prestaties voor adverteerders. Met dit in gedachten heeft DPG Media een eigen systeem gebouwd dat alle content scant die op de websites van DPG Media wordt gepubliceerd. 


Europees Parlement stemt in met Digital Services Act

Het Europees Parlement (EP) heeft een aangepaste versie van het voorstel voor de Digital Services Act (DSA) goedgekeurd. De belangrijkste wijzigingen zijn verlichting van lasten voor micro- en kleine ondernemingen, meer transparantie over en keuzemogelijkheden voor gepersonaliseerd adverteren, een verbod op gerichte reclame op minderjarigen en een verbod op het gebruik van misleidende dark patterns. Een eerder voorgesteld algeheel verbod op gerichte reclame is vooralsnog van tafel.