advertising


Toestemming voor cookies mag niet standaard aan staan

Het Europese Hof van Justitie heeft nog eens duidelijk gemaakt dat toestemming geven voor het plaatsen van cookies een daad is die de websitebezoeker bewust en goed geïnformeerd moet doen. Alvast een vinkje in het vakje ‘Ik accepteer cookies’ zetten leidt er volgens het Hof toe dat ook mensen die dat eigenlijk niet willen toestemming geven.


Sanoma sluit beslist.nl aan als publishing partner

Vanaf 1 oktober 2019 wordt beslist.nl als publishing partner aangesloten op het netwerk van Sanoma. Dit houdt in dat Sanoma de volledige online advertentie operatie op zich neemt en de display sales voor beslist.nl doet. Beslist.nl is hiermee de 17e publishing partner die het Sanoma netwerk versterkt.


Adverteerders en mediabureaus onderschatten magazines en nieuwsmedia

Printreclame krijgt veel aandacht van consumenten en zorgt voor positieve emoties. Dagbladen en magazines vormen een veilige omgeving voor de reclameboodschappen en vergroten de voorkeur voor merken. Niettemin is er een sterke onderwaardering van magazines en dagbladen door adverteerders en mediabureaus. Dat blijkt uit resultaten van de Belgische editie van Re-evaluating Media, die te lezen is bij NDP Nieuwsmedia.


Google ontwikkelt 'privacy sandbox' voor Chrome-browser

Gepersonaliseerde advertenties leveren een stuk meer op dan niet-gepersonaliseerde, maar overheden en privacy-organisaties en een groeiend deel van de consumenten vinden dat adverteerders daarvoor te veel persoonsgegevens verzamelen. Google wil de Chrome-browser zodanig aanpassen dat het mogelijk blijft om aanbiedingen op maat te doen, maar dan op basis van minder gevoelige gegevens. Daarvoor wordt de browser uitgerust met een zandbak.


Reclamecode vraagt influencers om meer transparantie

De Stichting Reclame Code (SRC) doet een oproep aan influencers op de sociale media om duidelijker aan te geven wanneer een bericht gesponsord is. Er is weliswaar sinds 2014 een Reclamecode Social Media van kracht, maar nog steeds is er te veel onduidelijkheid, volgens de SRC. Daarom start ze de campagne '#Ad Herken de reclame op internet'.