advertising


Europese uitgevers eisen 25 miljard van Google

Advocaten eisen namens Europese en Britse uitgevers een schadevergoeding van 25 miljard euro van Google. De uitgevers verwijten Google monopolistische praktijken op de online-reclamemarkt. Dit maakte FD en RTL Nieuws bekend.


Opmerkelijk: Reclame in lesmateriaal

Ruim 30% van de mbo-studenten blijkt zonder goed lesmateriaal hun opleiding te volgen omdat zij de boeken niet kunnen betalen. Educatieve uitgever EduHint gaat deze leerlingen helpen door het lesmateriaal te voorzien van advertenties. 


Cookievrij adverteren op Tweakers (DPG) bevalt voorlopig prima

“Sinds een maand is tech-site Tweakers ‘third-party trackingvrij’. Dit betekent dat adverteerders bezoekers niet meer kunnen volgen, advertenties niet meer vanaf servers van adverteerders en hun netwerken worden ingeladen en de site ook geen cookiewall meer heeft. Na de eerste maand kunnen voorzichtig de eerste resultaten opgemaakt worden, en die zijn positief. Want door volle focus op contextual advertising, ofwel advertenties aangepast aan het onderwerp van pagina’s, kan Tweakers toch uitstekende campagneresultaten boeken.” Dit meldt DPG Media op de site.  


Adverteerders ontdekken de podcast

Zo nu en dan zetten wij een artikel uit ons archief opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die op onze site te vinden is. Dit keer: Geld verdienen met een podcast.


Boek sponsort tv-programma

Het is op de Nederlandse tv nog niet eerder vertoond: een boek dat een televisieprogramma sponsort. Toch zal dit vanaf vanavond te zien zijn bij SBS6. Vandaag Inside wordt tot het einde van dit televisieseizoen gesponsord door De grootste bankoverval aller tijden.


NRC Media publiceert onderzoek over adverteren in podcast

Podcastconsumptie is sterk in opkomst, maar de advertentie-euro’s blijven vooralsnog achter. NRC Media neemt het voortouw en brengt de kracht van adverteren rond het medium in kaart. Samen met Mindshare publiceert het mediabedrijf het eerste grootschalige onderzoek naar het effect van een pre-roll voor een podcast.


De trage evolutie van gericht adverteren

Het einde van het (third party) cookie is al heel wat keren aangekondigd, ook hier. De opvolgers – methoden die het mogelijk zouden maken om bezoekers heel persoonlijk te benaderen, zonder hun privacy te schenden – zijn alom gepresenteerd, ook hier. Doordat er nog niets definitief is, lijkt er geen ontwikkeling in te zitten, maar er zit nog van alles in het vat. Het is alleen in de praktijk niet zo eenvoudig om privacy écht met personalisatie te combineren