Privacy


Europese toezichthouders bevestigen: cookiemuur mag niet

De Europese koepelorganisatie van officiële privacy-waakhonden heeft bekend gemaakt dat cookiemuren niet zijn toegestaan. Dat deed zij in een toelichting op al geldende regels. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft dat standpunt al eerder ingenomen.


AP wil toezicht houden op algoritmes

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil dat er controle komt op zelflerende algoritmes die gebruik maken van persoonsgegevens. Dat toezicht wil de AP zelf uitvoeren. Zij zijn immers als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de verwerking van persoonsgegevens, en daarmee ook op de toepassing van AI en algoritmes waarbij persoonsgegevens worden gebruikt.


Meeste Nederlanders op de hoogte van AVG

De AVG is de laatste tijd veel in het nieuws geweest. Dat is goed geweest voor de bekendheid: die is gestegen van 28% in 2018 naar 69% in 2019. Maar het vertrouwen dat bedrijven en organisaties netjes met data omgaan is nog dun en verschilt sterk per sector.


Toestemming voor cookies mag niet standaard aan staan

Het Europese Hof van Justitie heeft nog eens duidelijk gemaakt dat toestemming geven voor het plaatsen van cookies een daad is die de websitebezoeker bewust en goed geïnformeerd moet doen. Alvast een vinkje in het vakje ‘Ik accepteer cookies’ zetten leidt er volgens het Hof toe dat ook mensen die dat eigenlijk niet willen toestemming geven.


Google ontwikkelt 'privacy sandbox' voor Chrome-browser

Gepersonaliseerde advertenties leveren een stuk meer op dan niet-gepersonaliseerde, maar overheden en privacy-organisaties en een groeiend deel van de consumenten vinden dat adverteerders daarvoor te veel persoonsgegevens verzamelen. Google wil de Chrome-browser zodanig aanpassen dat het mogelijk blijft om aanbiedingen op maat te doen, maar dan op basis van minder gevoelige gegevens. Daarvoor wordt de browser uitgerust met een zandbak.


GEU start project voor verhogen cyberweerbaarheid

De GEU, Groep Educatieve Uitgeverijen, is met haar plan ‘cyberweerbaarheid in het educatieve domein’ geselecteerd in de subsidieronde cyberweerbaarheid 2019 van het Digital Trust Center.


Trackingcookies bij advertenties leveren niet veel op

Advertenties die zijn gebaseerd op trackingcookies leveren ongeveer vier procent méér geld op dan advertenties die contextgerelateerd zijn. Dat is de conclusie van Amerikaanse wetenschappers die de relatie tussen gepersonaliseerde online advertenties en de inkomsten daarvan onderzochten.


Vonnis naamsvermelding hoogleraar B. roept vragen op

In het NRC van woensdag stond een uitgebreid verhaal over het grensoverschrijdende gedrag van een hoogleraar arbeidsrecht die tot eind 2018 verbonden was aan de Universiteit van Amsterdam. De hoogleraar maakte zich schuldig aan (seksueel) wangedrag en machtsmisbruik. Van de rechter mocht NRC niet de volledige naam noemen.