Privacy


Google ontwikkelt 'privacy sandbox' voor Chrome-browser

Gepersonaliseerde advertenties leveren een stuk meer op dan niet-gepersonaliseerde, maar overheden en privacy-organisaties en een groeiend deel van de consumenten vinden dat adverteerders daarvoor te veel persoonsgegevens verzamelen. Google wil de Chrome-browser zodanig aanpassen dat het mogelijk blijft om aanbiedingen op maat te doen, maar dan op basis van minder gevoelige gegevens. Daarvoor wordt de browser uitgerust met een zandbak.


Trackingcookies bij advertenties leveren niet veel op

Advertenties die zijn gebaseerd op trackingcookies leveren ongeveer vier procent méér geld op dan advertenties die contextgerelateerd zijn. Dat is de conclusie van Amerikaanse wetenschappers die de relatie tussen gepersonaliseerde online advertenties en de inkomsten daarvan onderzochten.


Vonnis naamsvermelding hoogleraar B. roept vragen op

In het NRC van woensdag stond een uitgebreid verhaal over het grensoverschrijdende gedrag van een hoogleraar arbeidsrecht die tot eind 2018 verbonden was aan de Universiteit van Amsterdam. De hoogleraar maakte zich schuldig aan (seksueel) wangedrag en machtsmisbruik. Van de rechter mocht NRC niet de volledige naam noemen.