Google


Originele verhalen hoger in zoekresultaten Google

Originele journalistieke verhalen krijgen een hogere plaats in de resultatenlijst van Google Search dan kopieën en parafraseringen. Daarmee wil Google voorkomen dat redacties die onderzoek doen, onderwerpen agenderen en tijd en geld investeren in journalistieke benadeeld worden door sites die alleen de krenten uit de pap pikken.


Google maakt zoeken door podcasts mogelijk

Op het event Google I/O 2019 is een aantal nieuwe features voor Google Zoeken aangekondigd. In Google Zoeken zijn podcasts makkelijker te vinden en wordt het mogelijk om de gehele context omtrent een nieuwsonderwerp te zien.


Wat is clickbait?

Clickbait is door middel van spectaculaire koppen de aandacht van de lezer trekken en vervolgens de belofte niet waarmaken: het achterliggende bericht is helemaal niet zo leuk, informatief, schandalig of opzienbarend als de kop suggereert, maar de advertenties er omheen zijn maar mooi in beeld geweest. 


KB en Google verlengen digitaliseringsproject

Het digitaliseringsproject van de Koninklijke Bibliotheek (KB) en Google met boekencollecties uit verschillende bibliotheken is opnieuw verlengd. Door deze verlenging wordt digitaliseren uit nog zes collecties mogelijk gemaakt: de Athenaeumbibliotheek Deventer, ZB | Planbureau en Bibliotheek van Zeeland, Universitaire Bibliotheken Leiden, de Openbare Bibliotheek Rotterdam, de Openbare Bibliotheek Arnhem en Atria | Kennisinstituut voor Emancipatie en Vrouwengeschiedenis.