Google


Europese uitgevers eisen 25 miljard van Google

Advocaten eisen namens Europese en Britse uitgevers een schadevergoeding van 25 miljard euro van Google. De uitgevers verwijten Google monopolistische praktijken op de online-reclamemarkt. Dit maakte FD en RTL Nieuws bekend.


Alexander Klöpping lanceert 'Big Tech, Fair Play': miljardenclaim tegen Apple en Google

Stichting app stores claims lanceert haar initiatief “Big Tech. Fair Play.”:  Volgens de stichting maken Apple en Google misbruik van hun economische machtspositie en hebben appstore gebruikers als gevolg van dit gedrag te veel betaald in de appstores en dus schade geleden. Deze schade wil de stichting voor alle gebruikers verhalen door middel van een collectieve actie tegen Apple en Google . Achter de stichting zit onder meer Alexander Klöpping.


European Publishers Council dient klacht in tegen Google

De European Publishers Council (EPC) heeft vandaag een antitrust-klacht ingediend tegen Google bij de Europese Commissie in een poging de wurggreep die Google heeft als het gaat om advertenties te breken. Specifiek roept de EPC de Europese Commissie om Google verantwoordelijk te houden voor zijn anti-concurrentie gedragingen en sancties op te leggen om het speelveld weer gelijk te krijgen.


8 Internationale nieuwsmedia nemen deel aan programma rondom digitale abonnementen

Google,The International News Media Association (INMA), en FT Strategies zijn een programma gestart in het kader van Google News Initiative rondom digitale abonnementen: van werving tot conversie tot retentie. Acht internationale nieuwsmedia doen mee. Er is geen Nederlandse partij betrokken bij dit programma.


Waarom in Australië het nieuws van Facebook is verdwenen

Het nieuws is op zichzelf nieuws geworden: in Australië plaatst Facebook niet langer nieuwsberichten van nieuwsmedia in de tijdlijn van zijn gebruikers. De reden: geld. Dit is ook voor Nederland belangrijk, omdat ook hier veel nieuws onbetaald wordt hergebruikt en vergelijkbare regels per 7 juni aanstaande ook in Nederland van kracht worden.


Google als eerste volledig digitale platform lid van EASA

Google sluit zich als eerste digitale platform aan bij de European Advertising Standards Alliance EASA. Deze organisatie verenigt de verschillende betrokken partijen binnen het marketing ecosysteem: adverteerders, reclamebureaus en de media. De Alliance legt zich toe op het waarborgen en bevorderen van verantwoorde reclame


Google voegt Stories toe aan app

Google lanceert een nieuwe toepassing in de app: Stories. In een nieuwe carrousel krijgen gebruikers een rij Stories van deelnemende uitgevers te zien. Deze Stories kunnen bestaan uit video's, foto's en audio en kunnen weer doorlinken naar andere content van de deelnemende uitgever