
Kritische column over TMG kost Luuk Koelman de kop
14-04-2016 20:35

Een geweigerde column waarin gesuggereerd werd dat het referendum door Geen Stijl is georganiseerd om
haar bestaansrecht tegenover eigenaar TMG te bewijzen, kost Luuk Koelman zijn baan als columnist bij
Metro.

In de gewraakte column legde Koelman een verband tussen het referendum, het onzekere bestaan van Geen
Stijl en de de redding door TMG:
"Rijst de vraag: waarom wachtten Jan Roos en GeenStijl niet op een écht goede aanleiding voor een raadplegend
referendum? Antwoord: de tijd drong. Eind 2014 zette eigenaar TMG (Telegraaf Media Groep) GeenStijl in de
verkoop. April 2015 werd duidelijk waarom: het weblog was onrendabel.

Er moest iets gebeuren, begreep de redactie. Dus toen op 1 juli 2015 de ‘Wet raadgevend referendum’ in werking
trad, was GeenStijl er als de kippen bij om het eigen bestaansrecht te bewijzen. (....) En het is ze gelukt. TMG
heeft het weblog weer in de armen gesloten. Knap gedaan. Het kostte dan wel 40 miljoen euro
gemeenschapsgeld, maar hé, een kniesoor die daarop let. Democratie mag wat kosten. Het is immers een
feestje."

De column werd geweigerd door Metro (eigendom van TMG) en een rel was geboren. Koelman plaatste de
column vervolgens wel op zijn eigen site. Het was niet de eerste keer dat Metro een column van Koelman
weigerde, het was wel de eerste keer dat de reden was dat hij in zijn column uithaalde naar zijn broodheer.

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

http://www.koelman.com/2016/het-feest-van-het-referendum/
http://www.tcpdf.org

