Nederlandse boekenserie Mooie Moorden is afgestemd op de customer journey  

Nederlandse boekenserie Mooie Moorden is afgestemd op de customer journey  

Gloude Publishing wil met de reeks Mooie Moorden een nieuwe manier van uitgeven gaan lanceren: "Het idee is om voor elk medium eigen unieke verhalen te maken zodat alle partijen het succes van een serie kunnen aangrijpen en er kruisbestuiving tussen de verschillende vormen van lezen en luisteren, en in de toekomst kijken, kan ontstaan." 

"Sinds de komst van ebooks verscheen een nieuwe roman eigenlijk meteen op alle platforms: papier, ebook en luisterboek", zegt uitgever Wanda Gloude. "Het nieuwe lezen zorgt nu voor meer diversiteit in manieren van storytelling. In de toekomst zullen auteurs meer gerichter verschillende verhaallijnen schrijven per afzetkanaal."

"Zo zou je aan de volgende vormen kunnen denken": 

  • Focus op bingereading bij ebooks dmv lancering serie met meerdere afleveringen a la Netflix 
  • Focus op ruimte voor reflectie bij een omvangrijkere opzichzelfstaande roman met dezelfde personages in een klassieke papieren boekvorm in een ontspannen offline moment en omgeving 
  • Focus op kortere hoorspelachtige luisterboekafleveringen voor in de auto of voor het slapengaan.

"In het voorbeeld van Mooie Moorden heeft de reeks eerst fans opgebouwd via het digitale platform van Kobo (luisterboeken en ebooks) en nu moet die fanbase uitgebreid worden door lezers via de boekhandel aan te spreken met een exclusief geschreven titel voor de paperback."

Het boek Volkerak in de serie Mooie Moorden van Tica Morgan is vorige week gepresenteerd en zal voorlopig juist niet als ebook of luisterboek te krijgen zijn. 

Mooie Moorden (deel 1 t/m 4 verschenen oktober 2019) is één van de bestverkopende Nederlandse digital only serie tot nu toe met een gemiddelde waardering van 4,5 sterren en een record aan lezersreacties. Nederland is het eerste land waar Kobo hun eigen “originals” op de markt brengt. 

Het past goed in de missie die Wanda Gloude heeft met haar uitgeverij: De uitgeverijwereld uitdagen, verbreden en vernieuwen is best lastig in een redelijk conservatief landschap, vandaar dat we traditioneel beginnen met een uitgeverij van papieren boeken: Gloude publishing en daarnaast ruimte maken voor Out of the book:  innovatieve projecten, altijd met betrekking tot het verspreiden van verhalen, in welke vorm dan ook.