Een tijdschrift of losse artikelen? Waarom niet allebei?

Een tijdschrift of losse artikelen? Waarom niet allebei?

De moderne mens wil gemak, snelheid en actualiteit. Dat geldt ook voor de klanten van de uitgeverij: steeds meer lezers willen informatie ontvangen op het moment dat ze het nodig hebben, niet pas wanneer de uitgever een tijdschrift vol heeft.

Aan de andere kant stellen ook nog veel lezers prijs op het overzicht dat een tijdschrift biedt, om zich even aan de waan van de dag te onttrekken en te lezen over dingen die nu even niet spelen, maar wellicht volgende week wel. Om beide typen lezers tevreden te stellen, moet de uitgeverij haar productieproces daarop inrichten. Een flexibel digitaal systeem vormt daarbij de basis.

Soms snel, soms breed

Uitgeverij deLex richt zich op juridische professionals die zich bezighouden met onder meer intellectueel eigendom en mediarecht. Van meet af aan was duidelijk dat deLex zijn abonnees zowel de snelheid van online als het overzicht van papier wilde bieden. Claudia Zuidema, oprichter en uitgever: “Ook professionals hebben steeds minder tijd om uitgebreid een tijdschrift te lezen. Ze hebben bepaalde informatie nodig en willen die zo snel en gemakkelijk mogelijk vinden. Ze moeten kunnen zoeken op auteur en titel, maar ook op trefwoorden of publicatiedatum. Daarbij maakt het niet uit waar het verschenen is, in de ene titel of de andere. Aan de andere kant blijft het noodzakelijk om je breed te informeren. Het tijdschrift biedt dan overzicht.”

Complexe bronnen

De tijdschriften websites waren aan een vernieuwing toe en Claudia Zuidema zocht naar een nieuw publicatiesysteem om beide typen lezers te kunnen bedienen. “De oude websites volgden de tijdschriftedities, maar ik wilde ook losse artikelen kunnen publiceren. Dat geeft mij als uitgever de mogelijkheid om een artikel met actuele waarde eerder te plaatsen of een artikel te publiceren dat niet in het tijdschrift verschijnt.”


Dit flexibel publiceren vraagt om een nieuwe structuur en metadatering van de tijdschrift artikelen. Het tijdschriften portfolio van uitgeverij deLex gaat terug tot het jaar 2000 en is afkomstig uit verschillende bronnen. Deze kopij was oorspronkelijk alleen voor op papier bedoeld. Toch wilde Claudia Zuidema ook deze artikelen online aanbieden.

Ze was dus op zoek naar een systeem dat, of liever een partij die, niet alleen deze manier van publiceren ondersteunt maar ook het archief zodanig kon integreren dat het volledig doorzoekbaar bleef en de informatie geïntegreerd met nieuwe artikelen aangeboden kon worden.

“Bij het selecteren van een geschikt systeem was de techniek slechts één van de aspecten,” zegt Zuidema. “Minstens zo belangrijk was dat de leverancier begreep hoe uitgeefproducten in elkaar zitten. Het gaat om complexe bronnen, waarin allerlei informatie-elementen aan elkaar gekoppeld moeten worden. Weinig IT-leveranciers snappen echt hoe content werkt, bij Freshbits doen ze dat wel.”

Een gedeelde basis

DeLex heeft nu één content platform en één klantenbestand. De content wordt getoond onder vier titels die elk een eigen webadres hebben (Mediaforum.nl, BMMbulletin.nl, BerichtenIE.nl, AMI-online.nl). Dit is eenvoudig uit te breiden met nieuwe websites rond een tijdschrift, thema of klant.  De artikelen worden per titel getoond, maar lezers die op meer dan één tijdschrift geabonneerd zijn kunnen de artikelen uit al die titels combineren. Daarvoor is het noodzakelijk dat alle abonnementsgegevens centraal en in dezelfde structuur beschikbaar zijn.

Zuidema: “Via het centrale CRM-systeem kunnen we zelf onze klantgegevens beheren, bijvoorbeeld aangeven tot welke informatieproducten iemand toegang heeft. Maar we gebruiken het ook om aan marketing doen, bijvoorbeeld om iedereen die nog geen toegang tot een bepaalde titel heeft een aanbod te doen. Binnenkort brengen we een nieuw product op de markt, IE-C.nl, een voormalige losbladige die helemaal is omgezet naar een contentdatabank. Die content hebben we verrijkt met links naar artikelen uit de andere titels. Als je een abonnent hebt, kun je die meteen raadplegen. En als je nog geen abonnement hebt, kun je dat meteen afsluiten.”


De artikelen worden rechtstreeks ingelezen uit de redactiesystemen. Zodra ze afgerond zijn staan de artikelen meteen klaar om aan één of meerdere titels gekoppeld te worden. Tussen de artikelen kan allerlei andere content geplaatst worden, bijvoorbeeld een aankondiging voor een evenement of een advertentie. Die pagina’s kunnen een heel andere opmaak dan de artikelen hebben. Content publiceren is makkelijk, net als het later weer weghalen of verplaatsen. Zuidema: “Freshbits snapt dat de interface gebruikersvriendelijk moet zijn. Niet alleen voor de abonnees, maar ook voor de mensen in de uitgeverij. Als uitgever wil je toch zelf alle elementen kunnen beheren, en dat kunnen we nu.”

Permanente verandering vraagt om flexibiliteit

Niet alleen de manier waarop informatie wordt geconsumeerd, maar ook het rechten- en verdienmodel verandert. De hoofdmoot wordt nog steeds gevormd door allerlei abonnementsvormen, maar er verschijnen ook steeds meer artikelen via open access. Veel uitgevers denken na over de mogelijkheid om lezers per artikel te laten afrekenen. Welke vorm het wetenschappelijk tijdschrift van de toekomst heeft en hoe het afgerekend wordt, weet niemand. Maar het is wel duidelijk dat er flexibiliteit verwacht wordt van de uitgever.
 
Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Freshbits.