Uitgelicht

Onderzoek naar vakinformatie en uitgeefbranche: uw mening telt

De makers van inct willen graag weten wat de wensen en behoeftes zijn van professionals in de uitgeefbranche als het gaat om vakinformatie en vakkennis. Daarom hebben we een korte vragenlijst gemaakt en bij deze nodigen wij u van harte uit om deze enquete in te vullen. Het kost u maximaal 5 minuutjes. Alvast dank!


Meridiaan Uitgevers koppelt papieren boek aan uniek e-bookbestand

Bij drie titels die Meridiaan Uitgevers dit najaar brengt, zit in het boek een unieke code om op de website van de uitgeverij het e-book te kunnen downloaden. Dankzij die code, ontwikkeld door Freshbits, kunnen kopers van het boek makkelijk switchen tussen papier en digitaal, maar is het moeilijk om de digitale versie ongeoorloofd te verspreiden.


Mannenmedia nu ook voor vrouwen

Mannenmedia, specialist in het digitaal bereiken van mannen, verbreedt het netwerk met zo'n dertig vrouwentitels en verschillende retail-websites. Het bedrijf noemt zich voortaan [M]media. Daarvoor is [M]media een samenwerking aangegaan met influencermarketingagency Femmefab en Summit Media voor verschillende retailwebsites. Daarnaast biedt het bedrijf sinds dit jaar tevens Digital Out Of Home aan.


Boek.be in moellijkheden door afgelasten Boekenbeurs

Boek.be, organisator van de jaarlijkse Boekenbeurs in Antwerpen, zit zwaar in de problemen. De bedreigde brancheorganisatie van het Vlaamse boekenvak overlegt momenteel met schuldeisers over een herstructureringsplan. Reden is het wegvallen van de Boekenbeurs, dit najaar. Dat meldt de Vlaamse krant De Morgen.


Vierde Bookstore Day succesvolle aftrap van het najaarsseizoen

De vierde editie van Independent Bookstore Day, afgelopen zaterdag, is succesvol verlopen. Bij een aantal boekhandels stond al voor openingstijd een rij. Bijzonder in trek waren onder meer Muis gaat naar de boekwinkel van Lucy Cousins, Geheime Voetnoten van Arnon Grunberg, de biografie van Johnny Cash en de gesigneerde exemplaren van De avond is ongemak van Booker Prize winnaar Marieke Lucas Rijneveld.


‘Commissie app-winkels Google en Apple bom onder verdienmodel uitgevers en contentmakers’

Het werd breed uitgemeten in de media: de populaire game Fortnite is door Google en Apple uit de app stores geweerd. Aanleiding was dat Epic Games niet akkoord was met de commissie die beide bedrijven rekenen over de digitale inkomsten die de app genereert en daarom de financiële transacties buiten de app om liet gebeuren. Ook uitgevers en Facebook mengen zich nu in deze discussie, omdat ze van mening zijn dat de hoge commissie het lastig maakt om contentmakers te laten betalen voor hun werk.


Digitaal renoveren: aanpassen op de nieuwe werkelijkheid

Xavier van Leeuwe (Director Consumers bij Mediahuis) en Matthijs van de Peppel (Director of Marketing and Data bij NRC Media) beseften dat disruptie in de krantenbusiness eerder is gekomen dan bij andere sectoren zoals banken en verzekeringsmaatschappijen. Hierdoor hebben ze ook eerder een oplossing gevonden. Die lag niet in data en technologie, maar in het werken met goede mensen. 


inct.spiratie: corona als aanjager van verandering & innovatie!? (corona-proof live event)

De corona-crisis heeft veranderingen in gang gezet, ontwikkelingen versneld en wordt gezien als een paradigma-shift. Wat is de impact hiervan op de uitgeefbranche? Dat gaan we op inct.spiratie bespreken: 4 edities, iedere editie staat één  segment centraal: publieksmedia, educatieve media, vakmedia & nieuwsmedia. Alle sprekers/conversation starters zijn inmiddels vastgelegd! 


Juryvoorzitter Hans Lodders: “Innoveren is een noodzakelijke complexiteit”

Hans Lodders is de voorzitter van de jury van Renew the Book – Innovation Award. Als zoon van een bibliothecaresse heeft hij het lezen met de paplepel toegediend gekregen. In zijn professionele leven is hij zelfstandig adviseur, projectmanager en business coach. Als kwartiermaker of programmamanager zet hij vaak nieuwe proposities en organisaties op, met name gericht op kennisuitwisseling en talentontwikkeling (zoals Wikiwijs, de Hilversum Media Campus en Schola Medica) en is lid van diverse raden van toezicht in zowel de zorg- als de culturele sector.   


De wederopstanding van twee tijdschriften

Het ene tijdschrift kwam uit een faillissement, het andere zat daar niet ver vanaf. Nu schrijft uitgeverij Oseberg Publishing voor zowel Fabulous Mama als Winelife weer zwarte cijfers en ziet de toekomst er veelbelovend uit. Flory Huisman, mede-oprichter van Oseberg Publishing, vertelt hoe ze door netwerken te combineren twee bladen tot bloei heeft gebracht.


Hoe herken je een samenzweringstheorie?

Op de sociale media zijn ze in overvloed aanwezig en hun aantal aanhangers lijkt alleen maar te groeien: samenzweringstheorieën. Serieuze media willen uiteraard niet meewerken aan de verspreiding van hersenspinsels, maar ze willen ook geen valide verhaal missen omdat de werkelijkheid soms nog vreemder is dan de wildste fantasie. Maar hoe maak je het onderscheid tussen hoax en scoop?