Save the date: inct.spiratie 2025
inct.spiratie, vindt plaats op 20 november in Leiden. Thema (u raadt het al) AI! Eerste spreker(s) bekend
Overal snel toegang tot het laatste nieuws en achtergronden op het gebied van media en de uitgeverij? Installeer dan met één druk op de knop de inct.nl-app.
inct.spiratie, vindt plaats op 20 november in Leiden. Thema (u raadt het al) AI! Eerste spreker(s) bekend
Hoe duurzaam zijn schoolboeken en digitale leermaterialen? Nieuw onderzoek naar de klimaatimpact van de leermiddelenketen dat is uitgevoerd op initiatief van MEVW laat zien dat zowel papieren als het digitale onderdeel van leermiddelen een aanzienlijke ecologische voetafdruk hebben.
Bloomsbury Publishing heeft de jaarresultaten voor het boekjaar 2024/25 gepresenteerd: dalende winst ondanks omzetstijging
Deze week kwamen leden van de Europese creatieve gemeenschap samen met EU-wetgevers in Brussel om met elkaar te spreken over de uitvoering van de EU Artificial Intelligence Act.
DPG Media en de Data School van Universiteit Utrecht werken samen aan de ontwikkeling van ‘de Ethische Data Assistent voor Media’ (DEDA voor Media). Het analoge model ondersteunt vanaf 2026 mediabedrijven bij het herkennen en adresseren van ethische vraagstukken rondom digitalisering, data en AI-projecten.
Schrijfster Safae el Khannoussi heeft de Libris Literatuur Prijs gewonnen met haar debuutroman Oroppa.
Van contentcreatie tot klantcontact: AI is hard op weg het medialandschap te veranderen. Het rapport Harnessing AI in Media van FIPP laat aan de hand van vier praktijkvoorbeelden zien hoe uitgevers wereldwijd AI inzetten om slimmer te werken, lezers beter te bedienen en nieuwe inkomsten te genereren.
Audible rolt een nieuwe AI-verteldienst uit voor uitgevers. Later dit jaar volgt een programma voor automatische vertalingen. De diensten zijn bedoeld om uitgevers te helpen sneller en goedkoper audioboeken te produceren.
Op zaterdag 17 mei strijden de beste jonge voorlezers van Nederland in de landelijke finale van Read2Me!. In Podium Hoge Woerd in De Meern nemen twaalf provinciale kampioenen het tegen elkaar op – allemaal brugklassers die een passie voor boeken delen.
In de rubriek ‘Toegankelijk publiceren in 60 seconden’ geven de experts van Dedicon wekelijks een kleine handreiking rond het toegankelijker maken van publicaties die direct al een groot effect kan hebben. Deze week: uitlijnen.
Terwijl data-analyse en personalisatie cruciaal zijn voor concurrentiekracht en advertentie-inkomsten van uitgeverijen, zet de AVG duidelijke kaders voor wat wel en niet mag.
In de rubriek ‘Toegankelijk publiceren in 60 seconden’ geven de experts van Dedicon wekelijks een kleine handreiking rond het toegankelijker maken van publicaties die direct al een groot effect kan hebben. Deze week: witruimte.
De vindbaarheid van podcasts – ook wel podcast SEO genoemd – is cruciaal om een publiek op te bouwen en langdurig aan je te binden.
In de rubriek ‘Toegankelijk publiceren in 60 seconden’ geven de experts van Dedicon wekelijks een kleine handreiking rond het toegankelijker maken van publicaties die direct al een groot effect kan hebben. Deze week:
Sinds zomer 2024 is Renate Boers terug bij ThiemeMeulenhoff, deze keer als algemeen directeur. Een mooie reden om bij te praten over wat haar drijft en wat er speelt binnen de educatieve sector en ThiemeMeulenhoff in het bijzonder.
In de rubriek ‘Toegankelijk publiceren in 60 seconden’ geven de experts van Dedicon wekelijks een kleine handreiking rond het toegankelijker maken van publicaties die direct al een groot effect kan hebben. Deze week: lettergrootte.
Met behulp van data-analyse kunnen uitgevers abonnees beter aan zich binden. Klantdata kunnen uitgevers helpen hun aanbod te verfijnen en de kans op verlenging aanzienlijk te vergroten.