Uitgelicht

Nieuw onderzoek: de leescultuur van jongeren

Niet Harry Mulisch maar vlogger Enzo Knol doet het leeshart van jongeren sneller kloppen. Hoewel bijna de helft van de jongeren lezen ‘saai’ en ‘inspannend’ vindt, is tegelijkertijd driekwart van alle jongeren enthousiast over het idee een boek te lezen van een beroemdheid zoals een topsporter, influencer, acteur of muzikant. 


Realisering Huis van de Journalistiek stap dichterbij

Een aantal weken geleden is een belangrijke stap gezet in het traject dat moet leiden tot de oprichting van een Huis van de Journalistiek. Het Amsterdamse college is akkoord gegaan met de nieuwbouw van een bijzondere versie van de Amsterdamse bibliotheek (OBA Next) op de Zuidas en in die plannen zal ook het Huis van de Journalistiek onderdak vinden in dat gebouw.


Nieuwe afkoopregeling auteursrecht hogescholen

Stichting UvO, de auteursrechtenorganisatie van én voor uitgevers die actief zijn in het hoger onderwijs (hbo’s en universiteiten) heeft met de Vereniging Hogescholen (VH) een nieuwe afkoopregeling afgesloten. Het nieuwe contract loopt tot en met 31 december 2023 en kan met maximaal één jaar verlengd worden.


Kinderboekenbeurs Bologna toch niet ouderwets 'live' maar online

In maart liet de Bologna Children's Book Fair nog weten dat de editie van 2021 weer 'ouderwets' zou zijn. Een maand later moet men daar al weer op terugkomen. De situatie in de regio Bologna is zodanig dat het niet verantwoord is de beurs te houden. De beurs was al verplaatst naar juni om de kans op doorgaan te vergroten.


Nederlandse mediabedrijven doen mee aan Facebook Accelerator

Nederlands MediaNieuws meldt dat het Financieele Dagblad, RTV Horizon en LINDA., Mediafin (De Tijd, L’Echo), Brussels Times, Editions de L’Avenir Presse, La Libre Belgique, Le Soir en GM Group (Newsmonkey, Business AM) uit België alsmede Editpress/LuMedia (Tageblatt en Le Quotidien) uit Luxemburg als Benelux-deelnemers aan het Facebook Accelerator-programma mee zullen doen.


Disney Channel maakt speciale content voor Earth Day

Op 22 april zetten we de aarde extra in de schijnwerpers tijdens Earth Day. Disney Channel wil laten zien dat alle kleine beetjes helpen. Vanaf begin april is er een speciale clip te zien en komt er een gloednieuwe serie over de ruimte uit op zender. Scholen gaan aan de slag met een Earth Day lespakket én worden kinderen uitgedaagd om samen voor de aarde te zorgen door middel van een echte Green Bucket List.


Forbes veilt cover met non-fungible token

De afgelopen tijd is de non-fungible token (NFT) plotseling in het nieuws. Het is een techniek die ervoor zorgt dat digitale werken, die tot nu toe eindeloos te kopiëren waren zonder dat er verschil te zien was tussen het origineel en de kopie, uniek te maken zijn. Daardoor wordt het mogelijk om ze te verhandelen alsof het materiële objecten zijn. De prijs voor bijzondere digitale objecten schoot meteen de lucht in.


Ontstaan uit een pioniersgeest: Adam, de redactierobot

ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws spreekt tot de verbeelding. Maar wie aan een robot met grijparmpjes denkt, heeft het mis. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine; software die RTL heeft ontwikkeld om uit een dataset hyperlokaal nieuws te genereren met duiding in de look & feel van RTL Nieuws. Een interview met Jasper Bunskoek, datajournalist op de onderzoekredactie en een van de bedenkers van ADAM, over de werking en het doel van de redactierobot.


Van Oorschots Terloops-reeks een terloops succes

Dat wandelen het afgelopen jaar enorm in populariteit is gestegen, is terug te zien aan de boeken die afgelopen jaar bij verschillende uitgevers verschenen. Van Oorschot kwam met de nieuwe wandelboekjes-reeks Terloops. Die bleek een succes. Van Je keek te ver van Marjoleine de Vos werden bijna 20.000 exemplaren verkocht. De serie krijgt dan ook een vervolg. ‘Inmiddels melden zich meer auteurs aan dan we kunnen uitgeven. Een luxeprobleem!’


Follow a Muse: ‘Ook als je niet veel weet van muziek, dans of kunst kun je er les in geven’

Uitgeverij Follow a Muse is al tien jaar gespecialiseerd in digitale leermiddelen voor cultuuronderwijs. Door middel van fraai vormgegeven apps maken kinderen kennis met kunst en cultuur. Het lesmateriaal is speciaal gemaakt voor groepsleerkrachten in het basisonderwijs. Follow a Muse werkt samen met vermaarde culturele instellingen.


Joop Akerboom, Scrollbook: ‘Ik benader leesplezier stimuleren vanuit een visueel perspectief’

Afstuderen met een tien als eindcijfer is al reden voor een groot feest. Als je afstudeerproject dan óók nog eens in de race is om € 50.000,- te winnen bij Renew the Book, dan mogen écht de voetjes van de vloer. Aan het einde van zijn opleiding ontwikkelt Joop Akerboom (25) een prototype voor zijn visuele leesapp Scrollbook, waarmee hij zich richt op jongeren. Dat valt bij veel mensen in de smaak.


Eveline Aendekerk: ‘In deze tijd is niets perfect’

Het was Boekenweek zonder dat het Boekenweek was. Niet alle activiteiten konden worden uitgesteld nadat begin februari werd besloten de Boekenweek naar de zomer te verplaatsen. ‘We moeten op zo’n moment onze meningsverschillen terzijde schuiven, hoe hoog de emoties ook oplopen’, zegt directeur Eveline Aendekerk van de Stichting CPNB. ‘In je eentje red je het namelijk niet.’


Immer: ‘Wij maken geen slap aftreksel van het papieren boek’

Het is een zonnige dag als ik voor het Hooghiemstra-gebouw in Utrecht sta. Hierbinnen bruist het volgens de website van ‘creatieve studio's, professionele bureaus, éénpitters en maakateliers.’ Ik ga op bezoek bij Immer, één van de drie deelnemers aan Renew the Book die de shortlist heeft gehaald. Niels ’t Hooft vertelt het verhaal van het ontstaan van startup Immer, waarmee hij de literaire wereld van veel-lezers, niet-lezers en ‘alles daartussenin’ gaat veranderen. ‘Wij gaan van digitaal lezen een nieuw medium maken.’