Helene van Santen start half mei 2021 als de nieuwe hoofdredacteur van Margriet, een van de grootste vrouwenmerken van DPG Media én Nederland. Zij volgt daarmee Leontine van den Bos op. Helene is op dit moment hoofdredacteur van Kek Mama en was daarvoor actief als redactiemanager Libelle.nl en Libelle TV.
Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als dé plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. Dit blijkt uit de eerste editie van de Community Monitor van We love communities onder 3.000 ondernemers.
Een aantal weken geleden is een belangrijke stap gezet in het traject dat moet leiden tot de oprichting van een Huis van de Journalistiek. Het Amsterdamse college is akkoord gegaan met de nieuwbouw van een bijzondere versie van de Amsterdamse bibliotheek (OBA Next) op de Zuidas en in die plannen zal ook het Huis van de Journalistiek onderdak vinden in dat gebouw.
Stichting UvO, de auteursrechtenorganisatie van én voor uitgevers die actief zijn in het hoger onderwijs (hbo’s en universiteiten) heeft met de Vereniging Hogescholen (VH) een nieuwe afkoopregeling afgesloten. Het nieuwe contract loopt tot en met 31 december 2023 en kan met maximaal één jaar verlengd worden.
In maart liet de Bologna Children's Book Fair nog weten dat de editie van 2021 weer 'ouderwets' zou zijn. Een maand later moet men daar al weer op terugkomen. De situatie in de regio Bologna is zodanig dat het niet verantwoord is de beurs te houden. De beurs was al verplaatst naar juni om de kans op doorgaan te vergroten.
Nederlands MediaNieuws meldt dat het Financieele Dagblad, RTV Horizon en LINDA., Mediafin (De Tijd, L’Echo), Brussels Times, Editions de L’Avenir Presse, La Libre Belgique, Le Soir en GM Group (Newsmonkey, Business AM) uit België alsmede Editpress/LuMedia (Tageblatt en Le Quotidien) uit Luxemburg als Benelux-deelnemers aan het Facebook Accelerator-programma mee zullen doen.
Op 22 april zetten we de aarde extra in de schijnwerpers tijdens Earth Day. Disney Channel wil laten zien dat alle kleine beetjes helpen. Vanaf begin april is er een speciale clip te zien en komt er een gloednieuwe serie over de ruimte uit op zender. Scholen gaan aan de slag met een Earth Day lespakket én worden kinderen uitgedaagd om samen voor de aarde te zorgen door middel van een echte Green Bucket List.
De afgelopen tijd is de non-fungible token (NFT) plotseling in het nieuws. Het is een techniek die ervoor zorgt dat digitale werken, die tot nu toe eindeloos te kopiëren waren zonder dat er verschil te zien was tussen het origineel en de kopie, uniek te maken zijn. Daardoor wordt het mogelijk om ze te verhandelen alsof het materiële objecten zijn. De prijs voor bijzondere digitale objecten schoot meteen de lucht in.
ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws spreekt tot de verbeelding. Maar wie aan een robot met grijparmpjes denkt, heeft het mis. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine; software die RTL heeft ontwikkeld om uit een dataset hyperlokaal nieuws te genereren met duiding in de look & feel van RTL Nieuws. Een interview met Jasper Bunskoek, datajournalist op de onderzoekredactie en een van de bedenkers van ADAM, over de werking en het doel van de redactierobot.
De blockchain is eigenlijk alleen nog in het nieuws als Elon Musk de koers van de bitcoin doet exploderen, lijkt het. Maar de techniek wordt ook gebruikt in tal van andere toepassingen dan cryptovaluta. Sommige daarvan zijn ook voor uitgevers interessant.
Dat wandelen het afgelopen jaar enorm in populariteit is gestegen, is terug te zien aan de boeken die afgelopen jaar bij verschillende uitgevers verschenen. Van Oorschot kwam met de nieuwe wandelboekjes-reeks Terloops. Die bleek een succes. Van Je keek te ver van Marjoleine de Vos werden bijna 20.000 exemplaren verkocht. De serie krijgt dan ook een vervolg. ‘Inmiddels melden zich meer auteurs aan dan we kunnen uitgeven. Een luxeprobleem!’
Verliefd worden. Het blijft één van de fijnste onderbuikgevoelens die er bestaat. Dat soort gevoelens krijgen lezers ook bij boeken, dacht het creatieve team van chatbot-specialist Studio Winegum. Dus ontwikkelden ze Puck, een chatbot die je helpt bij het vinden van je nieuwste literaire liefde.
Uitgeverij Follow a Muse is al tien jaar gespecialiseerd in digitale leermiddelen voor cultuuronderwijs. Door middel van fraai vormgegeven apps maken kinderen kennis met kunst en cultuur. Het lesmateriaal is speciaal gemaakt voor groepsleerkrachten in het basisonderwijs. Follow a Muse werkt samen met vermaarde culturele instellingen.
Afstuderen met een tien als eindcijfer is al reden voor een groot feest. Als je afstudeerproject dan óók nog eens in de race is om € 50.000,- te winnen bij Renew the Book, dan mogen écht de voetjes van de vloer. Aan het einde van zijn opleiding ontwikkelt Joop Akerboom (25) een prototype voor zijn visuele leesapp Scrollbook, waarmee hij zich richt op jongeren. Dat valt bij veel mensen in de smaak.
Het was Boekenweek zonder dat het Boekenweek was. Niet alle activiteiten konden worden uitgesteld nadat begin februari werd besloten de Boekenweek naar de zomer te verplaatsen. ‘We moeten op zo’n moment onze meningsverschillen terzijde schuiven, hoe hoog de emoties ook oplopen’, zegt directeur Eveline Aendekerk van de Stichting CPNB. ‘In je eentje red je het namelijk niet.’
Het is een zonnige dag als ik voor het Hooghiemstra-gebouw in Utrecht sta. Hierbinnen bruist het volgens de website van ‘creatieve studio's, professionele bureaus, éénpitters en maakateliers.’ Ik ga op bezoek bij Immer, één van de drie deelnemers aan Renew the Book die de shortlist heeft gehaald. Niels ’t Hooft vertelt het verhaal van het ontstaan van startup Immer, waarmee hij de literaire wereld van veel-lezers, niet-lezers en ‘alles daartussenin’ gaat veranderen. ‘Wij gaan van digitaal lezen een nieuw medium maken.’
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer