Uitgelicht

Michiel Kolman over de duurzaamheidsdoelen VN: “We moeten nu in actie komen”

De IPA (International Publishers Association) wil samen met de Verenigde Naties uitgeverijen overhalen zich te committeren aan de zeventien internationale duurzaamheidsdoelen (Sustainable Development Goals, SDG’s). De Nederlander Michiel Kolman van Elsevier, voormalig voorzitter van de IPA, is als Presidential Envoy Diversity & Inclusion de aanjager van het project. ‘Je hebt een morele verplichting om je voor deze doelen in te zetten.’


ThiemeMeulenhoff integreert atlas Alcarta in lesomgeving De Geo

ThiemeMeulenhoff introduceert de alles-in-éénoplossing voor het vak aardrijkskunde. Vanaf nu is de nieuwste online atlas - Alcarta online premium - geïntegreerd in de digitale leeromgeving van De Geo, de meest gebruikte aardrijkskundemethode in Nederland. Doordat de digitale lesmethode en de atlas op elkaar zijn afgestemd, sluiten de benodigde kaarten naadloos aan bij de lesstof. Docenten krijgen daarmee veel meer mogelijkheden om de lessen aardrijkskunde voor de leerlingen inzichtelijker, aantrekkelijker en interactiever te maken.


Ronald Ockhuysen stopt als hoofdredacteur van Het Parool

Ronald Ockhuysen stopt als hoofdredacteur van Het Parool. Hij was ruim 10 jaar lid van de hoofdredactie en sinds 1 januari 2015 hoofdredacteur van de krant. Vanaf 1 januari 2021 wordt hij directeur Communicatie & Strategie bij Chios Media, het bedrijf van Joop en Janine van den Ende.


Nieuwe mediawet beperkt influencer-marketing

Op 1 november 2020 treedt de nieuwe Mediawet in werking. Deze wet is aangepast vanwege een Europese richtlijn die ook videoplatforms, zoals YouTube, onder de regulering brengt. Door deze aanpassing kan de nieuwe Mediawet ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld YouTube-kanalen en de manier waarop daar reclame wordt gemaakt. Uitgevers en marketeers die (ook al is het slechts zo nu en dan) influenecers inschakelen of zelf video’s op sociale media inzetten, kunnen beter even dit blog bij de DDMA lezen. (klik voor de link)


Blink brengt radicaal andere aanpak leesonderwijs

Blink lanceert samen met een groep schrijvers Het nieuwe lezen, een revolutionaire nieuwe aanpak van het leesonderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten


NRC Media neemt radiomaker Sublime over

NRC Media heeft Sublime overgenomen. Naast de landelijke radiozender heeft Sublime World BV ook vijf digitale radiostations en een audioproductiehuis dat naast radioprogramma’s ook podcasts produceert. Sublime blijft als zelfstandig bedrijf binnen NRC Media opereren.


Boekenbon genomineerd als Giftcard van het jaar

De verkiezing Giftcard van het Jaar 2020 is begonnen. Tot en met 18 november 2020 kunnen consumenten stemmen op hun favoriete cadeaukaart. De Boekenbon is één van de genomineerden. Uiteraard roept de boekensector mensen op om vooral daarop te stemmen. Niet alleen omdat het mooi is om een verkiezing te winnen, maar vooral omdat ze met de Boekenbon de lokale boekhandels ondersteunen.


84ste Boekenbeurs gaat van start

Een unieke editie zonder de meer dan 120.000 bezoekers die we gewoonlijk mogen verwelkomen. Uitgevers, auteurs en boekhandels in Vlaanderen zetten gezamenlijk de schouders onder dit project om boeken, lezen en leesbevordering onder de aandacht te brengen van het publiek en zoals gebruikelijk de aftrap te geven voor een eindejaarsperiode waarin het boek overal aanwezig is.


Het jaar van Broese boekverkopers en Kramer & van Doorn

Er zijn altijd kwade stemmen van buiten het boekenvak die het verdwijnen van boekhandels voorspellen. Boekhandelaren worden omschreven als ouderwets, visieloos en hobbyisten. Mijn tip voor deze doemdenkers: neem eens een kijkje in het midden van het land. Daar verplaatsten Erik en Sandra de Utrechtse boekentempel Broese, middenin de eerste lockdown. Vervolgens verbouwen ze hun boekenwinkel in Zeist tijdens de tweede lockdown. Ze grijpen hun kansen en ze investeren, ook in 2020: “Tijdens de verhuizing was het ‘Yes, we gaan ervoor!’”


Moniek Tiel Groenestege : “Word verliefd op het probleem van je klant, niet op je oplossing”

Moniek Tiel Groenestege is strategy designer en experience designer bij Business Models Inc en jurylid van Renew the Book. Ze begon haar carrière op 21-jarige leeftijd en heeft sindsdien internationale bedrijven en startups geholpen. Ze heeft een echte passie voor het creëren van klantwaarde, nu en in de toekomst. Met een mix van een creatieve, startup mindset en service design-achtergrond inspireert en stimuleert ze bedrijven en individuen hun strategie en innovatie te ontwerpen.  


Is programmatic advertising een economische bubbel?

Programmatic advertising en behavioral targeting hebben een grote schare fans achter zich, maar ook een flink leger aan tegenstanders tegenover zich. Beide partijen gaan ervan uit dat de techniek in staat is om mensen heel goed te leren kennen en vervolgens te beïnvloeden. Volgens Tim Hwang is dat niet het geval, en is juist dát het grootste risico. Hij voorspelt een enorme economische crisis als iedereen ziet dat keizer Programmatic geen kleren draagt. Heeft hij een punt?


Emerce zet vol in op video

Talrijke congressen en evenementen moesten het ontgelden gedurende de coronacrisis. Ook Emerce zag de plannen in rook opgaan. De coronamaatregelen maakten het onmogelijk om een event op touw te zetten. Managing director Gijs Vroom sloeg een nieuwe weg in. Emerce stopte met fysieke evenementen en veranderde in een online videoproductiebedrijf.


Het papier neemt afscheid van ons

Erik Hoekstra is sinds 1 september 2019 de baas bij Vakmedianet, waar hij Ruud Bakker opvolgde. Eén van zijn speerpunten is de digitale transitie van zijn uitgeverij. Erik heeft eerder met dit bijltje gehakt, dus helemaal nieuw is deze uitdaging niet. Op inct.spiratie is hij één van de conversation starters als het gaat om de ontwikkelingen, veranderingen en innovatie binnen de vakmedia.