Uitgelicht

inct.spiratie 2019: Alle sprekers bekend!

Voor iedereen die in de uitgeefbranche werkt een zeer actueel thema: data driven publishing.  inct.spiratie 2019 praat u helemaal bij. Alle sprekers zijn vastgelegd! Aanmelden kan nu (slechts 50 plaatsen beschikbaar)


RTL Z en De Ondernemer (DPG Media) gaan nauw samenwerken

RTL Z en De Ondernemer bundelen vanaf dit najaar hun krachten met als aftrap de ‘Week van De Ondernemer’ en als hoogtepunt het MKB Ondernemerscongres. De samenwerking is onderdeel van de bredere alliantie tussen RTL en DPG Media, die vorig jaar is gestart. Het zakelijk domein was daarin een belangrijk speerpunt.


NU maakt nieuws toegankelijk voor kinderen en jongeren

Kinderen zitten net als bijna iedereen de halve dag op internet en komen daar overal nieuws tegen, meestal in vormen die niet bij hun leeftijd passen. Daarom introduceert NU.nl NUjunior, een site speciaal voor basisschoolkinderen, met nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt. Voor jongeren op de middelbare school komt er checkNU, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws voor hen relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken.


Vijf miljoen Nederlandse podcastluisteraars

Bijna 5 miljoen Nederlanders luisterden afgelopen jaar naar podcasts. Een kwart van hen heeft een abonnement op een of meerdere podcasts. 38% luistert via muziekdiensten en 33% via de app of website van een radiozender. De meesten (74%) luisteren thuis, voornamelijk in de avonduren.


Peter Ritmeester maakt Sixy Sudoku's voor The New York Times

Als eerste Nederlander gaat Peter Ritmeester puzzels maken voor The New York Times. Ritmeester, in Nederland bekend van zijn dagelijkse Hyper Sudoku in NRC Handelsblad, heeft een nieuwe variant van de soduku ontwikkeld: Sixy Sudoku. De Amerikanen vinden deze variant zo leuk dat ze hem ten minste veertien zondagen publiceren.


Originele verhalen hoger in zoekresultaten Google

Originele journalistieke verhalen krijgen een hogere plaats in de resultatenlijst van Google Search dan kopieën en parafraseringen. Daarmee wil Google voorkomen dat redacties die onderzoek doen, onderwerpen agenderen en tijd en geld investeren in journalistieke benadeeld worden door sites die alleen de krenten uit de pap pikken.


De Persgroep vanaf nu DPG Media

De aangekondigde naamswijziging is nu definitief: de Persgroep heet voortaan DPG Media. DPG Media is een multimediaal bedrijf met mensen die elke dag de beste media willen maken. Met journalisten die elke keer het verschil maken. 


Gepersonaliseerde marketing een kwestie van data én visie

Iedere klant is uniek en iedere klant wil het liefst als individu benaderd worden, niet als nummer. Maar als een bedrijf heel veel klanten heeft, is het praktisch onmogelijk om iedere klant net zo individueel te behandelen als de lokale groetenboer doet. Gelukkig maken data en techologie het mogelijk om dit met grote aantallen klanten toch te bewerkstelligen. Door verschillende databronnen te koppelen wordt van elke klant een integraal beeld opgebouwd, dat als basis dient voor een gerichte en persoonlijke benadering.


Marcel ten Holte: ‘Als je nu doet wat je tien jaar terug deed, doe je niet meer mee’

Vandaag, 12 september 2019, bestaat RetailTrends 15 jaar. In die jaren is het vakblad uitgegroeid tot kennisknooppunt voor de retailsector, dat de leden op papier, online en op bijeenkomsten met het laatste nieuws en waardevolle achtergrondverhalen op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op hun vakgebied. Marcel ten Holte, oprichter, directeur en eigenaar van RetailTrends Media vertelt over de ontwikkeling, de visie en de toekomst van het platform.


Zuid-Afrika, waar boeken net zo waardevol zijn als goud

In Nederland gaan duizenden lezers tijdens de jaarlijkse boekenweek de deur uit om auteurs te ontmoeten, de boekhandel te steunen en het boekenweekgeschenk te bemachtigen. Veel landen kijken met jaloezie naar het door mysterie omgeven boekenbal, de betrokkenheid van Nederlandse lezers en de enorme aandacht in de media. Bijna 90 jaar na de eerste editie zijn we nog steeds trots op deze waardevolle traditie. Tijdens mijn bezoek aan Johannesburg leer ik dat we niet de enige zijn waar het boek een week lang centraal staat. Ik bezoek de South African Book Fair (SABF), de afsluiter van de Zuid-Afrikaanse boekenweek. En hoewel wij 77 edities voorsprong hebben en er grote verschillen zijn, is er één overduidelijke overeenkomst; een levendige, veelzijdige leescultuur is goud waard.


Google ontwikkelt 'privacy sandbox' voor Chrome-browser

Gepersonaliseerde advertenties leveren een stuk meer op dan niet-gepersonaliseerde, maar overheden en privacy-organisaties en een groeiend deel van de consumenten vinden dat adverteerders daarvoor te veel persoonsgegevens verzamelen. Google wil de Chrome-browser zodanig aanpassen dat het mogelijk blijft om aanbiedingen op maat te doen, maar dan op basis van minder gevoelige gegevens. Daarvoor wordt de browser uitgerust met een zandbak.


Helpr brengt virtuele assistent naar klaslokaal

Educatieve uitgeverijen maken volop gebruik van technologische innovaties bij de digitalisering in het onderwijs. Deze innovaties kunnen de werkdruk van docenten verminderen en het leerproces voor leerlingen vereenvoudigen. Helpr is zo’n innovatie. Afgelopen maand is een eerste testfase op vijf middelbare scholen met succes afgerond. Jaap Koelewijn, medeoprichter van Helpr, vertelt hoe het hun digitale leerassistent de afgelopen tijd is vergaan.


Betalen per minuut

Adverteerders betalen uitgevers in de online advertentiewereld al jaren per klik (eigenlijk duizend kliks): de CPM. Het nadeel is dat ze niet zeker weten dat hun advertentie werkelijk door mensenogen bekeken is. Er zijn verschillende manieren waarop er ruis in de kijkcijfers kan komen. Daarom is er een andere meetmethode ontwikkeld: betalen per minuut, of zoals de Amerikanen – die altijd iets groter denken – zeggen: ‘cost per hour’. Voor welk probleem is dit een oplossing?