Uitgelicht

De droom van een eigen magazine

Merel Pit lanceerde onlangs het nieuwe, digitale, magazine over architectuur: A.ZINE. Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat een verhalenverteller over architectuur kantoor houdt in een pand dat geldt als industrieel erfgoed. Alle reden om voor een gesprek met Merel af te reizen naar wat voorheen de Caballero Fabriek was in Den Haag.


Onderzoek naar redactiestatuut van start

Onafhankelijkheid van de media is een van de cruciale waarden van onze democratie die de Mediawet borgt. Het redactiestatuut is daarbij een belangrijk instrument. Daarom start het Commissariaat voor de Media eind 2019 een onderzoek naar het gebruik en de werking van redactiestatuten bij zowel publieke als commerciële media-instellingen


Kakkerlakjes verspreiden zich razendsnel

Deze zomer maakte de boekenwereld kennis met een nieuw fenomeen: de Kakkerlakjes. Mooie boekjes met poëzie, verhalen en illustraties. Klein en licht genoeg voor in een envelop, dus een goed alternatief voor een ansichtkaart. Marije Sietsma van Uitgeverij Loopvis in Arnhem bedacht de Kakkerlakjes. Inmiddels zijn ze te vinden in ruim 120 boek- en cadeauwinkels in Nederland.


inct.spiratie 2019: Uitverkocht!

Voor iedereen die in de uitgeefbranche werkt een zeer actueel thema: data driven publishing.  inct.spiratie 2019 praat u helemaal bij. Het event is inmiddels helemaal uitverkocht! (we hebben wel een wachtlijst indien er plaatsen vrij komen)


Welke drukprocedés zijn er?

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. We hebben die kennisbankartikelen extra makkelijk toegankelijk gemaakt door de artikelen thematisch te bundelen in een aantal dossiers. Er zijn verschillende procedés waarmee drukwerk gemaakt wordt. Niet iedere druktechniek is geschikt voor elk type drukwerk. Welke verschillende druktechnieken zijn er, hoe werken ze en voor welk drukwerk kun je inzetten?


Data in het boekenvak: ‘Een wereld te winnen’

Een afspraak bij het hoofdkantoor van bol.com is aparte ervaring. Geen klinische ontvangsthal maar een drukke lobby waar allerlei jonge mensen met kekke laptops aan het werk lijken te zijn. De receptie zit vanzelfsprekend in een blauwe bol en één van de dames komt je terwijl je wacht persoonlijk een kop koffie brengen


Smeerolie voor de uitgeverij

Concentratie op de core business, flexibilisering van de arbeidsmarkt, just in time-productie, agile projectbeheer: de manier waarop ondernemingen het werk organiseren verandert continu. Ook uitgeverijen besteden steeds meer werk uit. Maar hoe garandeer je dat je kwaliteit krijgt, op tijd en binnen budget, zonder dag en nacht bezig te zijn met het aansturen van al die externe partijen? Door de juiste partij te kiezen. LINE UP boek en media heeft de afgelopen jaren bewezen dat het binnen no-time een goed team voor zo’n opdracht op kan zetten.


AR en VR: breek uit de bestaande kaders

Voor mooie, indringende verhalen moet je bij uitgevers (en hun auteurs) zijn. Toch zijn de meeste uitgevers nog huiverig om de meest indringende manier van verhalen vertellen, via Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), uit te proberen. Hier is dus nog een wereld te winnen; gelukkig hebben partijen uit de entertainmentindustrie een aantal lessen om te delen.


Zo gaat Bazarow.com de online boekhandel opschudden

Boeken van papier koopt de mens traditiegetrouw bij de boekhandelaar met wie je, als het goed is, een prima band hebt opgebouwd, die je smaak kent en die je iets nieuws durft aan te raden. Nog altijd is de boekhandel dé plek waar de meeste boeken worden verkocht, maar de nieuwe werkelijkheid? Mensen kopen steeds vaker online. Maar op het gebied van boeken is daar één partij nogal dominant. Tijd voor een nieuwe online boekwinkel.